Operatiivisten HR-tehtävien siirto Palkeisiin tukee ympäristöministeriön omien prosessien kehittämistä

15.9.2025 14:19

Ympäristöministeriö laajensi alkuvuonna 2025 Palkeiden tarjoamien HR-palvelujen käyttöä.

Takaisin uutisiin

Hymyilevä punajakkuinen nainen istuu pöydän ääressä ja katsoo kannettavan tietokoneensa näyttöä.

Ympäristöministeriö laajensi alkuvuonna 2025 Palkeiden tarjoamien HR-palvelujen käyttöä. Taustalla olivat henkilöstömuutokset ja tarve selkeyttää ministeriön omia HR-prosesseja.

Henkilöstöasiantuntija Anna Koljonen siirtyi ympäristöministeriöön Palkeilta palkka-asiantuntijan tehtävästä, joten Palkeiden tarjoamat palvelut olivat hänelle ennestään tuttuja. ”Pystyin ehkä paremmin tunnistamaan tarpeen palvelulle ja erityisesti vahvemmalle esihenkilöiden tuelle”, Anna pohtii. ”Koen, että olen saanut Palkeilta hyvää tukea, apua ja sparrausta työtehtäviini. Olen saanut myös esihenkilöiltä hyvää palautetta palvelusta”, hän jatkaa.

Palvelut yhteistyöllä osaksi arkea

Laajempien HR-palvelujen käyttöönotto ja täysi hyödyntäminen on edennyt ympäristöministeriössä vaiheittain. Samalla ministeriössä on tarkennettu myös sisäisiä toimintatapoja ja ohjeita. ”Esihenkilöt ovat tottuneet asioimaan oman HR:n kanssa, joten toimintatapojen muutos on vaatinut jonkin verran aikaa. Uskon kuitenkin, että kysymykset ohjautuvat koko ajan enemmän Palkeille, kunhan palvelun käytöstä tulee rutiini”, Anna toteaa.

Yhteistyötä ministeriön ja Palkeiden asiantuntijoiden välillä on tuettu viikoittaisilla palavereilla, joissa käydään läpi ajankohtaisia asioita. ”Olen pitänyt siitä, että palvelu on henkilökohtaisempaa, kun yhteistyötä tehdään samojen henkilöiden kanssa. Tällöin myös Palkeiden tekijät oppivat tuntemaan ministeriön ja sen erityispiirteet”, Anna kiittelee.

Hyvä vuorovaikutus ja ennakkosuunnittelu sujuvoittavat prosesseja

Ympäristöministeriössä on oltu hyvin tyytyväisiä Palkeiden HR-palveluihin kokonaisuutena. Kehitystoiveitakin on käyty yhdessä läpi, lähinnä Pointti-palvelunhallintajärjestelmän hyödyntämiseen liittyen. ”Esimerkiksi palvelussuhteen aloittamiseen liittyvät tiedot olisi kätevää saada toimitettua Pointin kautta erillisen tiedoston sijaan”, Anna sanoo. ”Olenkin jo antanut tästä palautetta, ja asiasta on keskusteltu myös Yhtenäistämme HR-prosesseja -hankkeen yhteydessä”, hän jatkaa.

Palkeiden palvelujen laajempaa käyttöönottoa suunnitteleville organisaatioille ympäristöministeriö suosittelee huolellista ennakkovalmistelua. Muutokseen on hyvä varata riittävästi aikaa myös asiakkaan puolella. ”Meidän olisi kannattanut miettiä vielä tarkemmin muun muassa sisäistä ohjeistustamme ja sitä, mitkä tehtävät siirtyvät Palkeisiin”, Anna pohtii. ”On kuitenkin hyvä muistaa, että Palkeilta saa apua näiden asioiden suunnitteluun, eikä kaiken tarvitse olla valmista heti alussa.”

Tutustu myös Yhtenäistämme HR-prosesseja -hankkeeseen.

HRM-kokonaispalvelu mahdollistaa asiakkaalle operatiivisten HRM-tehtävien siirtämisen Palkeisiin. Saat asiantuntevaa, ajantasaista ja kustannustehokasta palvelua henkilöstöhallintoon ja palkanlaskentaan liittyvissä asioissa.

Palvelun asiakkaina on tällä hetkellä 16 asiakasvirastoa ja yhteensä 7000 palkansaajaa. Seuraavat asiakaskäyttöönotot tapahtuvat syksyllä 2025.

Tämä uutinen on osa Asiakastarinat-juttusarjaamme.

Jaa somessa

Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Jaa X:ssä
Takaisin uutisiin

Tutustu myös näihin

Hymyilevä henkilö työskentelemässä kotonaan tietokoneella.

Uutinen 18.8.2025

Myyntilaskutuksen ja perinnän prosessien automatisoinneilla tehokkuutta tekemiseen

Tilauksesta perintään -prosessin automatisointia on aloitettu Palkeissa jo vuonna 2019.

Lue lisää
Henkilö istuu junassa ja lukee tablettitietokonetta.

Uutinen 1.8.2025

Matka Plus- ja Maksukorttipalvelu helpottavat asiakkaiden matkahallinnon arkea

Rikosseuraamuslaitos ja Maanmittauslaitos ovat sujuvoittaneet matkahallintoaan keskittämällä tehtäviä Palkeisiin.

Lue lisää