Vastuullisuus Palkeissa
Teemme työtä toisiamme arvostaen, kehittyen ja yhdessä tulevaisuuteen katsoen.

Teemme työtä toisiamme arvostaen, kehittyen ja yhdessä tulevaisuuteen katsoen. Näiden arvojen ohella vastuullisuus on keskeinen osa arjen toimintamme kivijalkaa.
Otamme huomioon Palkeiden vastuullisuuden periaatteissa YK:n kestävyystavoitteet. Haluamme toiminnassamme edistää ihmisarvoista työtä ja talouskasvua sekä varmistaa kulutus- ja tuotantotapojen kestävyyden.
Miten meni vuosi 2024? Tutustu uusimpaan kestävyysraporttiimme.
Aiempien vuosien vastuullisuusraportit löytyvät suunnittelun ja seurannan asiakirjoista.
Kestävästi ja kustannustehokkaasti
Tuottamalla laadukkaita ja kustannustehokkaita palveluja, edistämme Palkeissa valtionhallinnon toimivuutta ja edelleen suomalaisen yhteiskunnan kestävyyttä. Kehittämällä valtion talous- ja henkilöstöhallinnon kokonaisprosesseja mahdollistamme myös asiakkaidemme tehtävien sujuvuuden ja tuottavuuden lisääntymisen.
Hyödynnämme toiminnassamme soveltuvaa teknologiaa varmistaaksemme tuottavuuden vastuullamme olevissa palveluissa. Määräajoin kilpailutettavat tietojärjestelmät ylläpitävät hintakilpailukykyä, samoin kuin robotiikan ja tekoälyn hyödyntäminen rutiinitehtävissä. Ylläpidämme ICT-osaamistamme ja tarjoamme tukea myös asiakkaidemme työprosessien automatisointiin.


Kasvua ja kehitystä yhdessä
Työnantajana Palkeet tarjoaa talous- ja henkilöstöhallinnon ammattilaisille työtä ja kehittymismahdollisuuksia tehtävissä, jotka avaavat laajaa näkymää valtionhallinnon toimintakenttään. Huolehdimme aktiivisesti työturvallisuudesta ja muistakin työnantajavelvoitteista. Esihenkilötyötä ja johtamista kehitetään osana jatkuvaa toimintaamme. Meillä työskentely on myös jokaiselle palkeetlaiselle vastuun ottamista oman työn johtamisesta sekä tiimin yhteistyöstä ja työhyvinvoinnista.
Palkeissa kehitämme ja kehitymme yhdessä, asiakkaitamme palvellen. Asiakkaamme ovat virastojen talous- ja henkilöstöhallinnon asiantuntijoita, palkansaajia sekä kansalaisia. Vastaamme palvelujemme sopivuudesta asiakastarpeisiin, sekä asiakkaiden yhdenvertaisesta, saavutettavasta ja laadukkaasta palvelusta. Seuraamme asiakastyytyväisyyttä ja asiakkailta tulleita kehittämisehdotuksia asiakaspalvelumme parantamiseksi.
Kestävyys- ja vastuullisuustyön mittarit
Ydintoiminnan tuloksellisuutta ja siten vastuullisuutta mitataan tulossopimuksen volyymisuoritteiden mittareilla. Näitä ovat mm. ostolaskujen, myyntilaskujen ja palkkalaskemien hinta ja käsittelymäärät per työntekijä. Lisäksi seuraamme tietojärjestelmien käytettävyyttä ja asiakastyytyväisyyttä.
Ympäristövastuullisuutta mitataan erityisesti matkustamisen, hankintojen ja toimitilojen kautta. Toimitilamme ovat nykyaikaisia ja hybridityön tarpeisiin oikein mitoitettuja. Matkustamista olemme pystyneet vähentämään kehittämällä etäkokousten ja -tilaisuuksien käytäntöjä.
Sosiaalisen vastuun osa-alueella työnantajatoiminnan tärkein yksittäinen mittari on kokonaistyytyväisyys valtion HenkilöstöBaro-työtyytyväisyyskyselyssä. Asiakastyössä onnistumisestamme kertovat asiakaspalvelun laatumittarit. Tietoturva ja -suoja ovat osa toimintamme laatua, samoin jatkuvuuden varmistaminen mahdollisissa häiriö- ja poikkeustilanteissa.
