Pohjoismaiden palvelukeskukset kokoontuivat – yhteinen suunta kohti tehokkuutta ja digitalisaatiota
17.6.2025 11:25
Pohjoismaiset palvelukeskukset kokoontuivat Islannissa.

Hiljattain Reykjavikissa järjestetty tapaaminen kokosi yhteen Pohjoismaiden palvelukeskusten avainhenkilöt Tanskasta, Norjasta, Ruotsista, Suomesta ja Islannista. Tunnelma oli energinen ja innostunut, kun osallistujat jakoivat kokemuksiaan ja keskustelivat ajankohtaisista haasteista sekä tulevaisuuden näkymistä.
Priorisointia laadusta tinkimättä
Tapaamisen teemoina olivat palvelukeskusten strategiat, uusien palveluiden kehittäminen, prosessien yhtenäistäminen, tekoälyn mahdollisuudet sekä laadunvarmistus. Valtionhallinnon säästöpaineet ja henkilöstövähennykset ovat nyt Pohjoismaissa arkea ja tämä muutos pakottaa palvelukeskukset etsimään entistä älykkäämpiä ratkaisuja.
”Keskusteluissa kävi ilmi, että rahaa on kaikkialla niukasti, ja priorisointi on välttämätöntä. Monille Pohjoismaiden valtiolle kyseessä on uusi tilanne, jossa perinteiset resurssit eivät riitä, ja tehokkuus ja keskittäminen nousevat esiin entistä vahvemmin”, kertoo Palkeiden HRM-palveluista vastaava johtaja Soile Röppänen.
Tapaamisen aikana kävi selväksi, että kaikkien maiden strategioissa korostuvat kolme perusasiaa: keskittäminen, tehostaminen ja laadun parantaminen.
Laadun mittaaminen ja kehittäminen nähtiin edelleen kriittisenä tekijänä palvelukeskusten onnistumisessa. ”Palvelukeskukset pyrkivät varmistamaan, että säästötoimet eivät heikennä palvelujen laatua – päinvastoin, laatu on toiminnan keskiössä,” toteaa Soile.
Digitalisaatiosta tehokkuutta
Tekoäly on Pohjoismaisissa palvelukeskuksissa vielä tutkimus- ja kokeiluvaiheessa, mutta muutamia käyttöesimerkkejä on jo olemassa. Tapaamisessa keskusteltiin tekoälyn potentiaalista, mutta osallistujat totesivat myös, että ennen käyttöönottoa pitää varmistua sen tuomasta lisäarvosta.
Erityistä huomiota kiinnitetään myös pilvisiirtymään, joka nähdään avainasemassa palveluiden digitalisoinnissa. Norjan tuore kansallinen digitalisaatiostrategia on yksi hyvä esimerkki ja sen vaikutukset ulottuvat laajasti palvelukeskusten toimintaan.
Tapaamisen yhteydessä osallistujilla oli mahdollisuus tutustua Islannin palvelukeskuksen (Fjársýslan) moderneihin tiloihin Reykjavikissa.
Jaa somessa