Pohjoismaiden palvelukeskukset kokoontuivat – yhteinen suunta kohti tehokkuutta ja digitalisaatiota

17.6.2025 11:25

Pohjoismaiset palvelukeskukset kokoontuivat Islannissa.

Takaisin uutisiin

Hiljattain Reykjavikissa järjestetty tapaaminen kokosi yhteen Pohjoismaiden palvelukeskusten avainhenkilöt Tanskasta, Norjasta, Ruotsista, Suomesta ja Islannista. Tunnelma oli energinen ja innostunut, kun osallistujat jakoivat kokemuksiaan ja keskustelivat ajankohtaisista haasteista sekä tulevaisuuden näkymistä.

Priorisointia laadusta tinkimättä

Tapaamisen teemoina olivat palvelukeskusten strategiat, uusien palveluiden kehittäminen, prosessien yhtenäistäminen, tekoälyn mahdollisuudet sekä laadunvarmistus. Valtionhallinnon säästöpaineet ja henkilöstövähennykset ovat nyt Pohjoismaissa arkea ja tämä muutos pakottaa palvelukeskukset etsimään entistä älykkäämpiä ratkaisuja.

”Keskusteluissa kävi ilmi, että rahaa on kaikkialla niukasti, ja priorisointi on välttämätöntä. Monille Pohjoismaiden valtiolle kyseessä on uusi tilanne, jossa perinteiset resurssit eivät riitä, ja tehokkuus ja keskittäminen nousevat esiin entistä vahvemmin”, kertoo Palkeiden HRM-palveluista vastaava johtaja Soile Röppänen.

Tapaamisen aikana kävi selväksi, että kaikkien maiden strategioissa korostuvat kolme perusasiaa: keskittäminen, tehostaminen ja laadun parantaminen.

Laadun mittaaminen ja kehittäminen nähtiin edelleen kriittisenä tekijänä palvelukeskusten onnistumisessa. ”Palvelukeskukset pyrkivät varmistamaan, että säästötoimet eivät heikennä palvelujen laatua – päinvastoin, laatu on toiminnan keskiössä,” toteaa Soile.

Digitalisaatiosta tehokkuutta

Tekoäly on Pohjoismaisissa palvelukeskuksissa vielä tutkimus- ja kokeiluvaiheessa, mutta muutamia käyttöesimerkkejä on jo olemassa. Tapaamisessa keskusteltiin tekoälyn potentiaalista, mutta osallistujat totesivat myös, että ennen käyttöönottoa pitää varmistua sen tuomasta lisäarvosta.

Erityistä huomiota kiinnitetään myös pilvisiirtymään, joka nähdään avainasemassa palveluiden digitalisoinnissa. Norjan tuore kansallinen digitalisaatiostrategia on yksi hyvä esimerkki ja sen vaikutukset ulottuvat laajasti palvelukeskusten toimintaan.

Tapaamisen yhteydessä osallistujilla oli mahdollisuus tutustua Islannin palvelukeskuksen (Fjársýslan) moderneihin tiloihin Reykjavikissa.

Jaa somessa

Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Jaa X:ssä
Takaisin uutisiin

Tutustu myös näihin

Ilmakuva syksyisestä metsästä, jota halkoo autotie.

Uutinen 22.9.2025

Kolme uutta palvelua tuovat tukea asiakkaiden arkeen

Palkeiden palveluvalikoima on täydentynyt kolmella uudella palvelulla, joita on kehitetty vuoden 2025 aikana yhdessä asiakkaiden kanssa.

Lue lisää
Seitsemän henkilöä kokoontuneena pöydän äärellä kannettavien tietokoneiden kanssa.

Uutinen 19.9.2025

Palkeiden asiakasneuvottelukunnan pitkäaikaisen jäsenen Risto Hakoilan näkemyksiä Palkeiden matkasta

Palkeiden asiakasneuvottelukunnan pitkäaikainen jäsen Risto Hakoila on seurannut Palkeiden matkaa alusta asti asiakkaan näkökulmasta.

Lue lisää