Luonnonvarakeskus toteutti sujuvan operatiivisten HR-tehtävien siirron Palkeisiin

13.6.2025 08:45

Ennakoivan henkilöstösuunnittelun avulla palvelujen laajentaminen on sujunut luontevasti.

Takaisin uutisiin

Ihmisiä palaverissa.

Luonnonvarakeskus on tehnyt suunnitelmallista työtä operatiivisten HR-tehtäviensä siirtämisessä Palkeiden hoidettavaksi, jotta aikaa vapautuu strategisempiin tehtäviin. Palkeiden HR-palveluita on otettu käyttöön vaiheittain. Ennakoivan henkilöstösuunnittelun avulla palvelujen laajentaminen on sujunut luontevasti.

”Valtionhallinnossa suuntana on virastojen HR-työn keskittyminen strategiseen HR-työhön ja operatiivisten HR-tehtävien siirtäminen Palkeisiin. Tätä olemme Luonnonvarakeskuksessa ennakoivasti toteuttaneet. Esimerkiksi henkilön eläköityessä operatiivisen tekemisen ostaminen Palkeista palveluina on ollut luonnollinen jatkumo”, kertoo johtava HR-asiantuntija Irma Vanhanen.

HR:n rooli muuttunut strategisemmaksi

Palveluiden käyttöönoton myötä HR:n rooli on muuttunut. Kun rutiinitehtävät ovat siirtyneet Palkeille, voivat Luonnonvarakeskuksen HR-asiantuntijat keskittyä yhä enemmän strategiseen työhön, kuten HR-kumppanuuteen, viestintään ja esihenkilöiden tukemiseen.

”Meillä on nimetyt HR-partnerit yksiköille, ja heidän roolinsa strategisena tukena on vahvistunut. Tämä on parantanut myös esihenkilöiden mahdollisuuksia ennakoida ja tukea työhyvinvointia”, kertoo johtava HR-asiantuntija Mari Työranta.

Konkreettisia hyötyjä ja kustannussäästöjä

Luonnonvarakeskus on onnistunut hyödyntämään Palkeiden HR-palveluita tavalla, joka tukee organisaation strategisia tavoitteita ja henkilöstön hyvinvointia. Käyttöönottojen myötä Luonnonvarakeskuksessa on saavutettu kustannussäästöjä ja parannettu palveluiden laatua.

”Meillä on vähentynyt useita henkilötyövuosia, ja samalla olemme saaneet käyttöömme osaavaa palvelua Palkeilta. Tämä on ollut kustannustehokasta ja mahdollistanut keskittymisen ydintehtäviin”, Irma toteaa.

”Toki Palkeiden palvelutkin maksavat, mutta olemme nähneet sen kustannustehokkaana, kun ei esimerkiksi tarvitse itse ylläpitää ja kehittää erillisiä järjestelmiä. Lisäksi saamme tarvittavat palvelut yhden luukun periaatteella”, täydentää Mari.

Yhteistyö Palkeiden kanssa toimii

Luonnonvarakeskus on kokenut yhteistyön Palkeiden kanssa sujuvaksi ja ratkaisukeskeiseksi. Yhteydenpito on ollut tiivistä ja asiantuntijat helposti tavoitettavissa.

”Meillä on ollut tunne, että asiat hoituvat. Palkeiden asiantuntijat ovat olleet osaavia ja sitoutuneita, ja yhteistyö on ollut mutkatonta”, Irma kiittelee. ”Palvelujen käyttöönottojen myötä olemme saaneet selkeyttä, tehokkuutta ja ennen kaikkea mahdollisuuden keskittyä siihen, missä voimme tuottaa eniten arvoa”, hän summaa.

Yhteistyöhön ja prosesseihin on saatu merkittävää tehokkuutta ja läpinäkyvyyttä myös siitä, että Luonnonvarakeskus on kehittänyt sähköisiä prosessejaan.

Muutoksen johtaminen ja henkilöstön osallistaminen avainasemassa

Palvelujen käyttöönoton myötä tapahtuneet muutokset eivät siirtyneet osaksi arkipäivää itsestään, vaan Luonnonvarakeskuksessa panostettiin muutoksenhallintaan ja henkilöstön osallistamiseen. Ennen käyttöönottoja käytiin keskusteluja henkilöstön toiveista ja uudelleenorganisoitiin työtehtäviä.

”Meillä on ollut hyvä muutosjohtamisen ote. Henkilöstö on osallistunut palavereihin ja saanut vaikuttaa. Tämä on lisännyt sitoutumista ja helpottanut siirtymää”, sanoo Mari.

Käyttöönottoja tuettiin myös ulkopuolisella konsultoinnilla ja ohjauksella, jossa henkilöstö sai pohtia omaa rooliaan ja tulevaisuuden toiveitaan. Tämä lisäsi luottamusta ja auttoi rakentamaan yhteistä ymmärrystä muutoksen hyödyistä.

”Johdon tuki muutokselle, kehittämismyönteinen asenne ja ennakkoluuloton suhtautuminen uuteen on ollut ensiarvioisen tärkeää muutoksen onnistuneen läpiviennin kannalta”, täydentää Irma.

HRM-kokonaispalvelu mahdollistaa asiakkaalle operatiivisten HRM-tehtävien siirtämisen Palkeisiin. Saat asiantuntevaa, ajantasaista ja kustannustehokasta palvelua henkilöstöhallintoon ja palkanlaskentaan liittyvissä asioissa.

Palvelun asiakkaina on tällä hetkellä 16 asiakasvirastoa ja yhteensä 7000 palkansaajaa. Seuraavat asiakaskäyttöönotot tapahtuvat syksyllä 2025.


Tämä uutinen on osa Asiakastarinat-juttusarjaamme.

Jaa somessa

Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Jaa X:ssä
Takaisin uutisiin

Tutustu myös näihin

Palapelin paloja.

Uutinen 12.6.2025

Teemakokoukset tukevat sujuvaa yhteistyötä ja työn kehittämistä

Palkeiden asiakastyössä tärkeitä painopisteitä ovat luotettava kumppanuus ja palvelujen kehittäminen yhteistyössä asiakkaiden kanssa.

Lue lisää
Hymyilevä nainen seisoo työpöydän ääressä. Hänen edessään on kannettava tietokone.

Uutinen 4.6.2025

Johdon raportointipalvelulla reaaliaikaista tietoa päätöksenteon ja toiminnan kehittämisen tueksi

Johdolle tuotettu raportointi tarjoaa tärkeää tietoa siitä, mihin virasto on menossa ja miten sen toimintaa voi kehittää.

Lue lisää