Laajemmat HR-palvelut toivat joustavuutta ja uusia mahdollisuuksia
12.12.2025 12:23
Palkeissa otettiin laajemmat HR-palvelut käyttöön tilanteessa, jossa kaksi HR-asiantuntijaa oli jäämässä eläkkeelle.
Palkeissa otettiin laajemmat HR-palvelut käyttöön tilanteessa, jossa kaksi HR-asiantuntijaa oli jäämässä eläkkeelle. Ratkaisu ei ainoastaan turvannut palvelun jatkuvuutta, vaan toi mukanaan uusia toimintatapoja ja mahdollisuuden keskittyä strategisempiin tehtäviin.
Rutiinitehtävistä strategisempiin kokonaisuuksiin
Muutos on mahdollistanut HR-asiantuntijoiden työn sisällön kehittymisen merkittävällä tavalla. Palkeiden henkilöstöpäällikkö Tiina Vänttinen kuvaa, että tehtävistä on muodostunut laajempia kokonaisuuksia. ”HR-asiantuntijoiden tehtävistä on tullut strategisempia. He ovat itse rakentaneet toimivia ratkaisuja ja ottaneet vastuuta omista kokonaisuuksistaan”, Tiina sanoo.
Palkeiden HR-asiantuntija Minna Saukkonen vahvistaa, että aikaa on vapautunut aiempaa enemmän strategisempaan työhön, kun rutiinitehtävät tehdään kokonaispalvelussa. ”Ennen oli enemmän juoksevia asioita. Nyt pystymme keskittymään sellaiseen, mihin ei aiemmin ollut yhtä paljon aikaa, kuten esimerkiksi esihenkilöiden tukemiseen, henkilöstön kehittämiseen ja toimintayksiköiden aitoon, strategiseen tukemiseen”, Minna toteaa.
Palvelujen kokonaisvaltainen hyödyntäminen mahdollistaa tehokkaan toiminnan
Kahden eläköityneen HR-asiantuntijan lisäksi Palkeista on lähtenyt kaksi muuta HR-asiantuntijaa toisiin tehtäviin. HRM-kokonaispalvelun, rekrytointipalvelun ja matkustamisen palveluiden hyödyntämisen ansiosta näiden tilalle ei ole tarvinnut palkata uusia henkilöitä. ”Ilman näitä palveluita emme olisi pystyneet toimimaan nykyisellä henkilöstömäärällä”, Tiina toteaa.
Henkilöstöresurssien väheneminen on opettanut myös priorisoimaan. Minna kuvaa, että on täytynyt opetella tekemään ”riittävän hyvää” ja luottamaan siihen, että asiat hoituvat, vaikka kaikkea ei ehdi hioa viimeiseen asti. ”Ennen tehtiin huolella ja vielä tarkistettiin huolella – nyt tehdään kerralla huolella”, Minna kertoo.
Tiina korostaa, että mikään ei ole jäänyt tekemättä, vaikka työtapoja on muutettu. ”Jos tulee yksittäisiä pieniä korjattavia asioita, ne korjataan. Mitään isoja virheitä ei ole tullut.”
Käyttöönotto sujui mallikkaasti, myös kehityskohteita on tunnistettu
Palvelujen käyttöönotto tapahtui sujuvasti ja siinä korostui avoin vuoropuhelu. Käyttöönotossa on tärkeää yhteinen malli kaikille asiakkaille. Minna muistuttaa, että yhtenäinen toimintatapa helpottaa arkea ja vähentää virheitä.
Palkeissa ollaan tyytyväisiä palveluun ja samalla nähdään hyviä mahdollisuuksia kehittää yhteistyössä palvelua entistä sujuvammaksi. ”Joskus sama asia kysytään asiakkaalta uudestaan, vaikka se on jo selvitetty kertaalleen”, Minna kertoo. Yhtenä kehityskohteena Tiina ja Minna näkevätkin yhden luukun periaatteen vahvistamisen, jotta asiakas kokee palvelun yhtenä kokonaisuutena.
Asiakkaiden rohkeus tuoda esiin kehitysehdotuksia on tärkeää. ”Mitä enemmän asiakkaat tuovat esiin tarpeita, sitä paremmin palvelua voidaan kehittää”, Tiina tiivistää.
HRM-kokonaispalvelu mahdollistaa asiakkaalle operatiivisten HRM-tehtävien siirtämisen Palkeisiin. Saat asiantuntevaa, ajantasaista ja kustannustehokasta palvelua henkilöstöhallintoon ja palkanlaskentaan liittyvissä asioissa.
Tämä uutinen on osa Asiakastarinat-juttusarjaamme.
Jaa somessa