Ansvarsfullhet inom Palkeet
Vi arbetar med respekt för varandra, vi utvecklas och ser tillsammans mot framtiden.

Vi arbetar med respekt för varandra, vi utvecklas och ser tillsammans mot framtiden. Utöver dessa värderingar är ansvarsfullhet en central del av grunden för vår vardagliga verksamhet.
I principerna för Palkeets ansvarsfullhet beaktar vi FN:s mål för hållbar utveckling. Vi vill främja anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt samt hållbara konsumtions- och produktionsmönster i vår verksamhet.
Hållbart och kostnadseffektivt
Genom att producera högklassiga och kostnadseffektiva tjänster främjar vi vid Palkeet statsförvaltningens funktioner och vidare, hållbarheten av det finländska samhället. Genom att utveckla servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning möjliggör vi också smidigare uppgifter för våra kunder och ökad produktivitet.
I vår verksamhet utnyttjar vi lämplig teknik för att säkerställa produktiviteten i de tjänster som vi ansvarar för. Datasystemen som konkurrensutsätts regelbundet upprätthåller priskonkurrenskraften liksom utnyttjandet av robotteknik och artificiell intelligens i rutinuppgifter. Vi upprätthåller vår ICT-kompetens och erbjuder också stöd för automatiseringen av våra kunders arbetsprocesser.


Tillväxt och utveckling tillsammans
Som arbetsgivare erbjuder Palkeet yrkesutbildade inom ekonomi- och personalförvaltningen arbete och utvecklingsmöjligheter i uppgifter som öppnar en bred utsikt över statsförvaltningens verksamhetsfält. Vi sörjer aktivt för arbetarskyddet och även för andra arbetsgivarskyldigheter. Chefsarbetet och ledningen utvecklas som en del av vår kontinuerliga verksamhet. Att arbeta hos oss innebär även att varje anställd vid Palkeet tar ett ansvar för ledningen av sitt eget arbete samt för teamets samarbete och välbefinnande i arbetet.
Vid Palkeet utvecklar och utvecklas vi tillsammans, genom att betjäna våra kunder. Våra kunder är sakkunniga inom ämbetsverkens ekonomi- och personalförvaltning, löntagare och medborgare. Vi ansvarar för att våra tjänster lämpar sig för kundernas behov samt för en jämlik, tillgänglig och högklassig service för kunderna. Vi följer kundtillfredsställelsen och de utvecklingsförslag som kommit från kunderna för att förbättra vår kundbetjäning.
Mätare för hållbarhet och ansvarsfullhet
Kärnverksamhetens resultat och därmed ansvarsfullheten mäts med mätare för volymprestationerna i resultatavtalet. Dessa är bl.a. priset på inköpsfakturor, försäljningsfakturor och löneberäkningar samt antalet prestationer per arbetstagare. Dessutom följer vi informationssystemens användbarhet och kundtillfredsställelsen.
Miljöansvaret mäts i synnerhet genom resor, anskaffningar och lokaler. Våra lokaler är moderna och rätt dimensionerade för hybridarbetets behov. Vi har kunnat minska resandet genom att utveckla praxis för möten och evenemang på distans.
Inom delområdet socialt ansvar är den viktigaste enskilda mätaren i arbetsgivarverksamheten den totala tillfredsställelsen med statens enkät PersonalBaro. Kvalitetsindikatorer för kundbetjäningen anger hur väl vi lyckats i kundarbete. Datasäkerheten och -skyddet är en del av kvaliteten på vår verksamhet, liksom säkerställandet av kontinuiteten vid eventuella störningar och undantagsförhållanden.
